Plac Zamkowy

Plac w Śródmieściu Warszawy, wytyczony w I połowie XIX wieku. Jego wschodnią pierzeję stanowi fasada Zamku Królewskiego, tu zaczyna się Trakt Królewski. Zabudowa placu została zniszczona w 1939 i 1944 roku, a odbudowano ją w latach 1949-58.
 


Dekalog, pięć
Na rynku Starego Miasta główny bohater filmu, Jacek Łazar (Mirosław Baka), przygląda się pracy ulicznego portrecisty. Artyście pozuje dziewczynka, która, jak się później okaże, jest w wieku siostry Jacka, zmarłej kilka lat wcześniej w tragicznym wypadku. To dramatyczne zdarzenie wydaje się nie bez związku z ohydnym czynem Jacka, który niedługo po swojej staromiejskiej wędrówce brutalnie morduje taksówkarza. Postacie dzieci przewijające się w tle opowieści z Dekalogu, pięć stanowią jedyny jasny element w mrocznym świecie z tego filmu. Jego posępność podkreślają mocno kontrastowe zdjęcia, w których dominuje zieleń i żółć, a sceny pokazujące więzienne budynki zdają się zupełnie szare i monochromatyczne, jakby pozbawione żywych barw. Kolorystyka filmu przypomina milicyjne zdjęcia z miejsc zbrodni, jakie w latach 80. XX wieku wykonywano w Polsce na wschodnioniemieckich negatywach ORWO color o przytłumionej, burej kolorystyce. Niesamowity efekt wizualny to dzieło autora zdjęć do Dekalogu, pięć i jego pełnometrażowej wersji, Krótkiego filmu o zabijaniu – Sławomira Idziaka. Wykorzystał on do tego celu barwne filtry na obiektyw, które wcześniej sam zaprojektował i wykonał. 

Mikołaj Jazdon
Dekalog V

Dekalog, pięć

Dekalog, pięć