Dom Towarowy „Sawa”

Domy Towarowe „Wars Sawa Junior” to jedno z najstarszych centrów handlowych w Polsce. Wybudowane pod koniec lat 60. XX wieku, w okresie PRL były zakupową mekką dla warszawiaków i mieszkańców innych polskich miast.
 

Dekalog, sześć
Scena przed Domem Towarowym „Sawa” ilustruje fragment rzeczywistości spoza typowych dla Dekalogu obrazów mieszkań i miejsc pracy, w których najczęściej przyglądamy się bohaterom serialu. Istotnym rysem cyklu, za którym stał świadomy wybór scenarzystów, była rezygnacja z odniesień do sytuacji politycznej w Polsce oraz ograniczenie do minimum pokazywania, jak bohaterowie radzą sobie z prozaicznym wymiarem codziennego życia. Dzięki temu uniwersalna i egzystencjalna wymowa filmu uległa wyostrzeniu. Mimo to we wszystkich odcinkach cyklu widz może odnaleźć wiele szczegółów z realiów życia w PRL w połowie lat 80. XX wieku. Także w Dekalogu, sześć, gdzie oglądamy roznosiciela mleka, który wymienia co rano puste butelki na pełne przed drzwiami mieszkań w bloku, i wrzaskliwą, nieuprzejmą urzędniczkę na poczcie w scenie trafnie opisującej ówczesne relacje petent-urzędnik. Elementy te stanowią jednak jedynie tło dla ludzkich wyborów i dramatów, o których te dziesięć filmów opowiada. Owo „tło” umieścił Kieślowski w centrum zrealizowanego w 1988 roku filmu dokumentalnego Siedem dni tygodnia o wielopokoleniowej, sześcioosobowej rodzinie z ciasnego mieszkania w bloku, żyjącej w świecie, gdzie kupuje się „na kartki” żywność i benzynę, stoi w długich kolejkach i dorabia do pensji, biorąc dodatkowe zajęcia po godzinach pracy na etacie. Film ten to swego rodzaju dokumentalny suplement do Dekalogu.

Mikołaj Jazdon

Dekalog, sześć